Chúc mung năm moi!!! Oh… Niet?

5 januari 2015 - Mui Ne, Vietnam

Chúc mung năm moi! Oftewel gelukkig nieuwjaar in het Vietnamees. We hopen dat jullie 2014 mooi hebben kunnen afsluiten en 2015 geweldig hebben kunnen beginnen. We zijn jaloers op de oliebollen waar jullie nu waarschijnlijk nog steeds van liggen uit te buiken. Geniet er maar dubbel van, want als je ze niet hebt, mis je ze pas ;)

Hoe wij oud en nieuw gevierd hebben? Eh.. Nou.. Het was.. Bijzonder. Anders. We zijn er sprakeloos van, zullen we maar zeggen. Beter gezegd: ik proest het uit van wat we hebben mee gemaakt. Zak lekker onderuit, neem er nog een appelflap bij (ik kwijl mee vanaf hier..) en geniet van ons bizarre feestverhaal!

Allereerst: We zaten in Ho Chi Minh (voorheen Saigon), in het zuiden van Vietnam. We hadden Hanoi inmiddels als referentiekader dus dat er ook hier miljoenen scooters zijn (7 miljoen op 10 miljoen inwoners), voelde al meteen vertrouwd. Ho Chi Minh is echt een stad, met hoge gebouwen (eentje lijkt op het Dubai gebouw), echte kledingwinkels (we weten niet wat we mee maken na een maand alleen maar marktkraampjes in Laos), Starbucksen en Macs en Burger Kings en KFC, barretjes en luide muziek en verkeer, oftewel we zaten weer middenin de drukte.

In de middag kwamen we Ingmar tegen, een meisje uit Nederland die we net over de grens van Thailand in Laos ook al een keer hadden gezien. We besloten Oud en Nieuw met zijn drietjes te vieren, dus zouden op zoek gaan naar een leuke locatie. Maar zoals dingen altijd anders lopen als je backpackt, eindigden we nu zomaar ineens bij een beauty salon (tsja, is ook belangrijk!) en hadden we onze lunch pas om vier uur in de middag, dus besloten we dat we ‘s avonds wel zouden zien wat we zouden doen. We zouden ons avondje beginnen in een park met muziek vuurwerk en erna konden we nog een club in, zo was het idee.

Rond een uur of acht de straat op gegaan en… We hebben tot 23.15 rond gelopen om op zoek te gaan naar een leuk oud en nieuw plekje bij ‘het park’ (welke? Geen idee). Die… we dus niet vonden. Het verkeer stond inmiddels muurvast, miljoenen scooters stonden stil midden op de autowegen en op de stoep. We konden zelf ook geen kant meer op. Een uitgelaten sfeer met het westerse Oud en Nieuw, daar doet Vietnam niet aan. De Vietnamees heeft zijn eigen nieuwjaar ergens later in het jaar, dus het doel van de avond van 31 december was voor hen:

Een paar uur op je scooter zitten en wachten tot 00.00 uur, kijkend naar één toren waar tot 00.15 uur vuurwerk wordt afgestoken, dit alles in stilte gefilmd met hun mobieltjes. Er was een klok op het gebouw, waar werd afgeteld. We werden vreemd aangekeken toen wij, als enige drie westerlingen tussen verder alleen maar Vietnamezen, enthousiast van 10 tot 0 telden, HAPPY NEW YEEEEEEEEEEEEAAR blèrden, elkaar omhelsden en proostten met onze in de supermarkt gekochte biertjes (je moet toch wat). De mobieltjes van de Aziaten filmden nu ons in plaats van het vuurwerk, zo bijzonder was het blijkbaar wat we deden. De Vietnamees zelf was dus stil, feliciteerde elkaar niet, en stak na een kwartiertje vuurwerk kijken de sleutel in het contact van hun scootertje en toeterde zich een weg naar huis.. Eh.. Oké…

Wij wilden nog wel iets van een oud en nieuw sfeertje proeven, dus hebben ons al ‘Happy New Year!’ roepend (dit vond de toeterende Vietnamees hilarisch en ook wij kregen de beste wensen) door de scooters heen gemanoeuvreerd (ik genoot hier enorm van, echt een bizarre ervaring) en zijn naar de club Apocalypse Now geweest. Hier stond een groot podium met 2015 erop, er was leuke muziek, plus er waren westerlingen die iets uitbundiger dan de Vietnamees het nieuwe jaar in wilden luiden. We hebben een gezellige avond gehad, maar het oud en nieuw sfeertje? Nah, die hebben we niet mee gekregen dit jaar. Een oud en nieuw om nooit meer te vergeten, dat was het zonder twijfel  ;)

Chúc mung năm moi voor iedereen die dit leest. Durf te dromen en durf je dromen te leven, doe waar je blij van wordt en maak anderen blij! Dat 2015 een fantastisch jaar mag worden!

Veel liefs, Linda

P.S., 2015 is voor ons in ieder geval  al fantastisch begonnen, want Sander is nu bij ons! We reizen van 2 tot 19 januari samen door Vietnam. We zitten nu in Mui Ne, aan de oostkust, en reizen samen richting het westen van Zuid Vietnam. Heerlijk dat ie bij ons is, we lachen gieren brullen en genieten van elkaar aanwezigheid. En van de pepernoten en stroopwafels die San voor ons mee heeft genomen ;) Ik stuiter blij 2015 in!

1. Kees en Yvonne:
    5 januari 2015
    Wat een mooi verhaal weer met geweldige foto's, voor jullie is het jaar goed en bijzonder begonnen, fijn om dat te lezen. Blijf vooral doen waar jullie ook in 2015 blij van worden. Kus van ons tweetjes.
  2. Daphne:
    5 januari 2015
    Lieverds, dat is nog eens anders het nieuwe jaar in luiden;). Maar dit heeft zeker ook wel weer zijn charmes!
    Geniet van jullie trip samen met San, maak er een mooie tijd van!!
    Dikke zoen!
  3. Ineke:
    5 januari 2015
    Prachtig verhaal weer!! Ik wens jullie ook een fantastisch jaar!
  4. Jennifer:
    6 januari 2015
    Ok, ik weet weer hoe het met je is top!! ik geniet altijd zo van jou! Ik heb met oud en nieuw ook een soort van reisje gemaakt, je was er bij! enjoy sweetie
  5. Inge:
    6 januari 2015
    Lieve Linda&Cindy,

Happy new year meiden!! Dat is nog eens een bijzondere jaarwisseling! Inderdaad eentje om nooit meer te vergeten! Veel plezier met Sander erbij!

Liefs Inge
  6. Els:
    9 januari 2015
    Met recht een jaarwisseling om nooit te vergeten!
    En wat een geweldige foto, jullie met z'n drietjes en het Happy Loempia bord, geweldig
    Veel plezier met z'n drietjes nog!
  7. Ben Baartman:
    11 januari 2015
    Tjonge.... Ingmar is dus ook een meisjesnaam. Dat botst even genadeloos met MIJN referentiekader zeg..! Twee jaar met een stoere testosteron-politieagent samen gewerkt die Ingmar heette. Oke... (adem in, adem uit, 1 t/m 8, 9, 10...).... ja. Ik ben weer terug op aarde.

Tjonge. Nou, dan ga ik volgend jaar daar mijn Nieuwjaarsduik doen. Met mijn UNOX-muts op. Dan verwachten ze dan vast ook niet :P (PS: de foto's van Scheveningen hou je nog van me te goed.)

Okey dan meiden, gas op die lolly. Nog een maand en jullie zijn op de helft. Vergeet ook dát niet te vieren..!

Kuzzels!!
  8. Aaron: