Dingen die stom zijn

7 juni 2015 - Manilla, Filipijnen

Toen ik in november in Thailand was, las ik het boek ‘Dingen die fijn zijn’ van Claudia de Breij. Toen bedacht ik me dat ik later  op deze reis haar idee zou stelen en mijn eigen ‘Dingen die fijn zijn’ zou beschrijven.  Vandaag wordt het echter een omgekeerde blog. Vandaag is alles stom. Vandaag zegt de reuma hallo. En ik hou niet van reuma die hallo zegt, want dat betekent dat ik doei moet zeggen tegen de leuke plannen die ik met zus had bedacht.  Ik word er heel verdrietig van. En sarcastisch. En ook cynisch. Op dit moment haat ik de wereld een beetje. Net zoals die veters die ik moet strikken. En de Thai die ik zelfs van twee hoog hoor rochelen en zijn bruingroene mondkwakje op de straat hoor uitspugen. Ik denk dat ik maar eens ga beginnen met de Lijst van Dingen die Stom zijn. Ik hoop dat jij het ook stom vindt. Doei.

Dingen die stom zijn

* Thaise serveersters die doen of ze je niet zien zitten en je twintig minuten laten wachten.

* Thaise serveersters die doen of ze je niet zien zitten en je na twintig minuten wachten arrogant zeggen: ‘You only drink coke and you sit here?’ (Eh… yes, ik sit here. Maar nu niet meer, dat begrijp je. Daaaaaaag mevrouwtje)

* Films in bussen die steeds haperen.

* Films in bussen die steeds haperen en daardoor niet op tijd af zijn, zodat je de bus uit moet zonder de laatste tien minuten van de film te hebben gezien.

* Wifiverbinding die uitvalt als je net een heel leuk grapje over Skype tegen iemand vertelt. Wat dan natuurlijk niet meer grappig is als je elkaar twee minuten later weer spreekt. Dus zeg je laat maar. En dan wil diegene toch nog weten wat je zei. En dan blijkt natuurlijk dat het nu niet meer grappig is.

* Stemmen, van Thaise vrouwen, die lijken op die van op dit moment gecastreerd wordende biggetjes.

* De hele dag proberen je ESTA nummer (om Amerika binnen te komen) te vinden in je email terwijl het internet steeds uitvalt. Om vervolgens, net voor je de moed opgeeft en maar wilt gaan slapen, het ingenieuze idee te krijgen dat je er helemaal nooit een email van ontvangen hebt, maar er een fotootje van hebt gemaakt met je telefoon. Want dat was 'harstikke handig', vond je zelf, 'want dan hoefde je niet op internet'. Uhuh.

* Tuktuk mannen die je vertellen dat er een national holiday is en dat daarom de shopping mall dicht is, wat niet waar is, want hij wil je gewoon naar een plek brengen waar hij extra geld voor vangt. (Wij weten dat inmiddels, dus wij zeggen daaaaag meneertje).

* Ladyboys die hun snor laten staan.

* Vrouwen die hun snor laten staan. Of hun wrathaar. Die is misschien nog wel erger.

* Je knie stoten aan een tafelpoot. En Cindy die dat ziet. En lacht.

* 21 jarige toeristen op de Full Moon Party die denken dat ze cool zijn door duizend drankemmers leeg te drinken. En die er bij lopen of ze op sollicitatiegesprek zijn voor een rol in een pornofilm. En die zich de hele avond heel goed in die rol blijven inleven.

* Niet weten hoe ik deze stomme blog moet afsluiten. Dus ik doe het maar gewoon zo. Ik hoop dat je een minder stomme dag hebt dan ik. Vandaag vliegen we naar Los Angeles, Amerika. Dat is heus zo erg nog niet, dat weet ik wel. En we kregen een ijsje tijdens onze eerste vlucht naar de Filippijnen. Ook best leuk. Eigenlijk hoef ik dus niet zo te klagen. Behalve over mijn reuma dan. Die mag vandaag even in de stomme schijnwerpers staan. Morgen gaat het vast beter. Bedankt dat je hebt geluisterd naar mijn First World Problems die ik heb beleefd in de afgelopen, over het geheel gezien, prachtige acht maanden hier in Azië. Ben benieuwd hoe onze laatste maand in Amerika zal zijn. Ik ga weer even heel stom in de rij staan om te boarden. Doei!

1. Ilse:
    7 juni 2015
    Stom zeg...allemaal...Hoop dat de wereld intussen weer wat minder stom voor je is (en dan vooral die oerstomme reuma) en dat jullie dan enorm kunnen genieten van het laatste hoofdstuk in dit geweldige avontuur.
  2. Emily:
    8 juni 2015
    Ah Lin! Ondanks dat het allemaal heel stom is.. heb ik dit toch met een grote glimlach op mijn gezicht gelezen. Behalve het gedeelte over de reuma dan, dat is te stom om te lachen. Heel veel plezier op jullie laatste gedeelte van de reis en hoop dat het snel beter gaat! Dikke kus vanuit Chiang Mai
  3. Ineke:
    8 juni 2015
    Inderdaad heel stom allemaal ;-) ...maar het stomste is de rottige reuma! Ik hoop dat ondertussen die reumagolf weer voorbij is gespoeld..Mooie tijd in The States!
  4. Diana:
    Stom stom en super stom
    Hoop dat het beter met je gaat en heel erg gaat plezieren in Amerika
    Dikke kus
  5. Ton en Marijke:
    8 juni 2015
    De tranen schieten in mijn ogen als ik dit lees. Het moet wel heel erg zijn als jij dit wilt delen met ons. We sturen je op afstand heeeel veel levensenergie, misschien helpt het een beetje mee. Kop op meisje, je hebt al veel overwonnem. Dit red je ook.
  6. Kees en Yvonne:
    8 juni 2015
    Na veel mooie en bijzondere verhalen mag er best een stom verhaal tussen zitten, maar ik voel je stemming wel, fijn om altijd te lezen hoe het echt met je gaat. Hoop op een goede reis, zonder pijntjes, samen met Cindy. Veel liefs van ons, we leven mee hoor.
  7. Aaron:
    11 juni 2015
    (Eh… yes, ik sit here. Maar nu niet meer, dat begrijp je. Daaaaaaag mevrouwtje)

sorry, maar ik pis! En die ladyboys die hun snor laten staan? I LOVE GAYS! :')
  8. Aaron:
    En een hele dikke knuffel, dat begrijp je <3
  9. Chant:
    Beste reuma,

Zou je je misschien alsje, alsje, alsjeblieft gedeisd willen houden het laatste deel van jullie reis? En als het even kan mag dat ook langer dan even zijn. Gewoon voor altijd ofzo, gewoon lekker wegwezen, daaag reumaatje!
  10. Els:
    1 juli 2015
    Met recht stom zeg!

Maar ondanks dat heb ik toch weer genoten van je verhaal :)