Eat, Pray, Love

30 januari 2015 - Koh Rong, Cambodja

Eat, Pray, Love. Het boek dat ik een paar jaar terug verslonden heb, om daarna de film grijs te draaien. Heerlijke feelgoodmovie met Julia Roberts in de hoofdrol. Onze Juul weet niet zo goed wat ze met haar leven moet doen en besluit om verschillende landen af te gaan, waarin ze geniet van het eten en leert van de mensen die ze tegenkomt. Ze gaat in retraite, botst af en toe heerlijk met zichzelf, en vindt tot slot de liefde van haar leven. Ik geniet ervan dat ik zelf nu middenin zo’n film zit. Alleen stopt deze niet na twee uur, maar mag ik het mijn leven noemen. Hieronder een stukje trailer ;)

Eat
Voor eten kun je me wakker maken, maar echt een avontuurlijke eter ben ik nooit geweest. Geen vis voor mij, en liever ook niet te spicy. Toch doe ik het best lekker hier als het om buitenlandse gerechten uitproberen gaat. Lok lak, Khmer curry, vanavond wil ik voor de Cambodjaanse amok gaan, mmm. Ik koop vers fruit bij het mannetje die er wat extra ander fruit bij doet. En ja, ook van het westerse eten geniet ik, dus afgelopen week heb ik na vier maanden weer eens een broodje met geitenkaas gegeten. Hahaha kippenvel op mijn armen en een grijns van oor tot oor, zo lekker vond ik het. Stiekem staat chocola soms ook nog steeds op het menu als tussendoortje. Ik heb geen spiegel hier en ook geen weegschaal, en ik moet je zeggen: dat werkt prima. Ik voel me goed en zolang mijn kleding nog goed zit, huppel ik iedere keer weer blij richting een 2 dollar eettentje ;)

Pray
Wat het bid-gedeelte betreft.. Ik ben veel bezig met.. ‘mezelf’. Het nu. De wereld. Het leven. Ik lees boeken over meditatie, over hoe de wereld mooier kan zijn als we anders met elkaar omgaan dan nu het geval is (‘begin bij jezelf’, en die is iedere keer weer lastiger dan ik denk), ik heb prachtige gesprekken over het leven met de mensen die ik onderweg tegen kom en de dingen die om ons heen gebeuren laten me anders naar de wereld kijken.. Ik geniet ervan.

Maar heus niet altijd. Want ik kijk ook naar de dingen in mezelf die ik niet zo leuk vind, en dat kan soms heel confronterend zijn. Ik mag dan wel al vier maanden geen betaalde baan hebben, reken maar dat ik, naast al het gehuppel, ook hard met mezelf aan het werk ben hier ;) Om daar nog een schepje bovenop te doen, gaan Cindy en ik op 20 februari naar een klooster in Maleisië om een tiendaagse Vipassana meditiatie te doen.

• ‘’Vipassana meditatie is een eenvoudige, praktische, non-sektarische techniek, die de beoefenaar in staat stelt door middel van zelfobservatie zelfkennis te verwerven. Deze techniek werd 2500 jaar geleden onderwezen door Gautama de Boeddha. De toepassing ervan maakt het mogelijk mentale spanningen op te lossen en positiever, evenwichtiger en gelukkiger te leven. Het is de kunst om te leven.’’ (Vipassana meditaties worden over de hele wereld gegeven. Voor meer informatie, check http://www.dhamma.org.au/meditation.htm)

Ik zal in de aanloop naar de retraite meer over Vipassana vertellen. Voor nu voelt het in ieder geval heel goed (hahaha soms denk ik het tegenovergestelde: waarom ga ik dit in Budhha'snaam doen?!) om deze uitdaging toe te voegen aan onze reis.

Love
Tot die tijd geniet ik hier met volle teugen van het prachtige Cambodja en leer ik ook nu van alles over het leven, het nu, de wereld, mezelf. Wat is het geweldig om zoveel liefde in me te voelen jongens! Liefde voor de mensen hier, voor het plattelandsleven (zie foto’s Kampot, mijn hart maakt sprongetjes), de natuur (we zitten nu op het prachtige Koh Rong eiland, zonder verkeer en met beperkt stroom), feestjes op het strand (dat kan hier ook), liefde voor de mooie gesprekken die ik voer, de liefde voor de mensen die ik liefheb..

Ik huppel de wereld door. Maar sta soms ook even stil. Stilstaan om te kijken wat het allemaal met me doet, wat mijn eigen aandeel is, hoe ik het leven voor mezelf en anderen nog leuker kan maken.. Ik ben heel dankbaar.

Ik eet, bid en bemin. En ik heb dan wel niet zo’n mooie grote mond als Julia Roberts, maar de glimlach die ik nu draag bevalt me heel goed. Ik hoop dat jij ook straalt vandaag!

Liefs, Lin

1. Els:
    1 februari 2015
    Wat ben je toch een mooi mens Lin!
    Je geeft ons zo veel waar we van kunnen leren (inclusief mijzelf), geweldig!
    Geniet lekker verder meiden.....:-)
  2. Chant:
    3 februari 2015
    Heerlijk geschreven Lin! En heerlijk gelezen Tal! (Me, myself & I) ;)
    Ik neem aan dat the emergency chocolate allang op is dus? Moet ik al noodrantsoen sturen?
    Lieve Lin, eat, pray and love lekker door daar en don't forget to enjoy!!
    Kus!
  3. Chant:
    3 februari 2015
    Heerlijk geschreven Lin! En heerlijk gelezen Tal! (Me, myself & I) ;)
    Lieve Lin, eat, pray and love lekker door daar en don't forget to enjoy!!
    Kus!
  4. Chant:
    3 februari 2015
    O, 1 reactie vond ik ook al genoeg hoor... Sorry!
  5. Jacob:
    4 februari 2015
    namaste Linda <3
  6. Inge:
    8 februari 2015
    Ben ook gek op die film en dat jij nu midden in dat gevoel zit is geweldig! Dat klooster lijkt me heel inspirerend en spannend maar ook wel een beetje eng? Enjoy girls!
    Liefs