Hoop

14 oktober 2014 - Osaka, Japan

Iedereen heeft ooit wel gehoord van de atoombom die boven de stad Hiroshima tot ontploffing werd gebracht. Ik ook. Maar de impact ervan… Nee. Daar kon ik me eigenlijk niet zoveel van voorstellen, behalve dat het verschrikkelijk moest zijn. Maar verschrikkelijk is een understatement. Heftig, inhumaan, horror, waanzin, onvoorstelbaar.. Het dekt de lading niet. Er zijn geen woorden voor.

Stilte. Stil zijn is het enige dat gepast is.

Afgelopen week zijn we naar Hiroshima gegaan. Een prachtig vredespark is er aangelegd, met monumenten en een vredesvuur en een museum dat gewijd is aan de verwoesting die de atoombom (of beter gezegd, de mensheid) heeft aangericht. Van de ene op de andere dag, op 6 augustus 1945 om 08.15 uur om precies te zijn, is Hiroshima weggevaagd. Van de kaart geveegd. Een explosie van een bom van 4400 kg, met een vuurbal van 30 meter en een temperatuur die tot de 4000 graden reikte - en een zwarte regen (van as en rook en zwaar radioactief besmet) die enkele minuten na de explosie neerdaalde op de stad, zorgde voor in totaal 140.000 doden. Zwaar verbrande mannen, vrouwen en kinderen, wegsmeltende huiden, mensen gevangen in het puin, doodsangsten uitstaand.. Verhalen over zoveel dorst hebben dat je je eigen pus uit je wonden probeert te drinken, verhalen van ouders die hun kinderen in hun armen een pijnlijke dood hebben zien sterven; het leed dat deze mensen geleden hebben is niet te overzien. Als je het je alleen nog maar probeert voor te stellen hoe jouw stad opeens bestaat uit puin en as, hoe jouw familie uit elkaar wordt gerukt, hoe je omringd wordt door pijn en ellende.. Hoe kun je dan ooit nog hoop hebben?

....

That autumn
In Hiroshima where it was said
'For seventy-five years nothing will grow'
New buds sprouted
In the green that came back to life
Among the charred ruins
People recoverd
Their living hopes and dreams*

....

Hiroshima hield hoop. Het is onvoorstelbaar hoe men de stad weer heeft opgebouwd. Mooie straten, het grootste tramnetwerk van Japan, opgewekte mensen, een bruisend uitgaansleven.. Maar met een geschiedenis die nooit vergeten mag worden.

Stilte. Stilte is het enige dat gepast is. Maar laat je stem horen voor de vrede.

Liefs, Linda

*Gedicht gelezen in het museum in Hiroshima

1. Joost.:
    15 oktober 2014
    Pfffff wat weet je dit enorm goed te beschrijven en je gevoel over te brengen. Ik word er heel erg stil van.
  2. Ineke:
    16 oktober 2014
    Helemaal met voorgaande schrijver (Joost) eens...
  3. Christine:
    17 oktober 2014
    Wat je schrijft is om stil van te worden. Mooi hoe jij je gevoel over kan brengen in dit krachtige verhaal.
  4. Patricia:
    19 oktober 2014
    Ik ken het verhaal van hiroshima net als iedereen. Maar jouw woorden raken diep!
    Liefs patricia
  5. Aaron:
    19 oktober 2014
    Wat schrijf je toch weer mooi, Lin! Kus (ook voor Cin natuurlijk!!!!)
  6. Inge:
    19 oktober 2014
    Wat een prachtig stuk heb je hier geschreven en wat een mooie, leuke en bijzondere dingen maken jullie mee!! Liefs
  7. Vera:
    Wow.... Mooi, Lin....
  8. Chant:
    19 oktober 2014
    Pff jeetje Lin, mooi geschreven.. x
  9. Esther:
    21 oktober 2014
    Pff, ik herken het gevoel helemaal! Bizar om daar te zijn he? Ik geniet echt van jullie blog! Heel veel plezier nog!
  10. Sheila:
    21 oktober 2014
    Wauw! Wat zal dat indrukwekkend zijn geweest. Prachtig geschreven.
    Ik heb net al jullie verhalen en foto's bekeken. Ziet er echt super gaaf uit!

Geniet ervan.

X Sheila
  11. Tineke Klaassen:
    22 oktober 2014
    Wat een belevenissen dames, fantastisch hoe je schrijft Linda, en dat kattencafe ha wat leuk. Heel veel plezier nog!! Groetjes, van Tineke
  12. Egie:
    30 oktober 2014
    Deze stad staat hoog op mijn lijstje
    je zou mijn strips eens moeten lezen over de stad en die verschrikkelijke bom
    BAREFOOT GEN
    een absolute aanrader als je terug bent

Geniet...X Egie