De Japanner

21 oktober 2014 - Tokyo, Japan

De Japanner..
A) …doet aan karaoke
B) …kan slecht Engels
C) …lacht lief en knikt veel
D) …anders, namelijk...

Op iedere hoek van de straat vind je een karaokebar, er is al drie keer aan ons gevraagd of we Loppe kennen (het duurde even voor we wisten dat ze Robben bedoelden), en het lief lachen en knikken is hier zo’n beetje uitgevonden lijkt het wel. Maar naast bovenstaande stereotypes hebben we hier in de afgelopen weken nog veel meer Japanners leren kennen. Ik stel ze graag aan je voor!

De stug-in-het-Japans-door-blijven-praten-Japanner
Afgelopen weekend zaten we in een oersaai bergdorpje vlakbij Mount Fuji. (Mount Fuji is met zijn 3776 meter de hoogste vulkaanberg van Japan, die sinds 1709 slapende is. Of ik je leven verrijkt heb met deze tekst weet ik niet, maar dan lijkt deze blog nog enigszins informatief. Verder beslaat deze namelijk alleen nog maar persoonlijke observaties. De berg was mooi trouwens! Als je de wolken die ervoor hingen wegdacht). We werden verwelkomd door het geblaf van een minihondje met een T-shirt aan en daarna door zijn bazin die met verwilderde haren maar met een lieve blik in haar ogen allerlei chaotische Japanse dingen tegen ons zei.  - Wie weet schold ze ons wel op heel vriendelijke toon uit, maar dat gaf dan toch niet, want we voelden ons welkom. Ze lachte er schattig bij. -   Bij binnenkomst en vertrek brabbelde ze er heerlijk op los en te leuk: toen we gistermorgen vertrokken kregen we allebei een mandarijntje mee en werden we uitgezwaaid en –geblaft. Daar word je toch blij van!

De zo-vriendelijk-dat-je-er-stil-van-wordt-Japanner
Ook blij verrast werden we door een oud mannetje die de local train instapte, ons allebei een zelfgevouwen origami kraanvogeltje gaf, vriendelijk knikte en toen weg ging. Mijn hart smelt van dit soort mensen. Die van Cindy trouwens ook.

De vreemde-gadget-Japanner
Maar naast lief en leuk vinden we De Japanner ook.. Een beetje gek. In boekjes kun je opvouwbare laarzen bestellen, of een band die je in je haar bevestigt waardoor je gezicht strakker wordt getrokken. Ook een opklap WC met tent eromheen is blijkbaar heel normaal om voor Sinterklaasavond te vragen, of wat dacht je van een toeter waarin je blaast zodat je buikspieren worden getraind? Bloedserieuze advertenties zijn het. Zo fascinerend!

De selfie-met-een-hand-voor-je-gezicht-Japanner
Maar het meest fascinerende is voor mij toch wel hoe het woord Selfie hier een heel andere dimensie krijgt. Foto’s maken van onszelf, dat fenomeen kennen we ook in Nederland. Hier stijgt de selfie echter naar een hoger level. Selfies met getuite lippen, selfies waar je scheel kijkt, selfies met heel veel haar voor je ogen, selfies met het peace teken, selfies met onschuldige-maar-ondertussen…-ogen, selfies met een hand voor de helft van je gezicht.. (Vooral de laatste werkt enorm op mijn lachspieren). De selfie kan hier overal. In de supermarkt. In de rij bij Universal Studio’s. Midden op straat.  Op de WC als het moet; de selfie kan niet op!

Jongeren hier leven echt non-stop met hun mobiel. Dat doen ze (we!) in Nederland ook wel, maar hier toch net iets meer. Of het valt ons hier extra op omdat we hem zelf overdag niet bij ons hebben en dus wél de tijd hebben om om ons heen te kijken.. Er valt in ieder geval genoeg te zien als je niet op je telefoontje kijkt. Als je je hand niet voor je gezicht hebt, natuurlijk.

De ik-ben-een-kroket-toerist
Tja.. De Japanner. Bijzondere mensen. En toch.. Toch vraag ik me af wie er gekker is. Op dit moment lig ik er namelijk bij als een heuse FEBO kroket die je uit de muur trekt. En met mij vele anderen: ik slaap namelijk in een capsule hotel in Tokyo (zie foto’s). Het is hysterisch! Het hok is net aan groot genoeg voor een eenpersoons matras en je kunt rechtop zitten, c’est tout. Ik heb al zes keer mijn hoofd gestoten aan de tv (de rechtsbovenbuurvrouwkroket uit Israël ook, dus het ligt niet alleen aan mijn lompheid) maar behalve dat vind ik het een fantastische ervaring.

De Japanner..
D) ..De Japanner doet zijn eigen ding, en de toerist? De toerist die smult er van ;)

Liefs, Linda

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Brigitte:
    21 oktober 2014
    Geweldig! Wat maken jullie nu al een hoop mee. We genieten van de foto's en de verhalen! xx
  2. Sander:
    21 oktober 2014
    Wat een heerlijke blog! Al die variaties op de Japanner. Ik wil er meer!!!
    veel liefs, van jullie hollandse Kroket
  3. Ilona:
    21 oktober 2014
    Hi Linda! Wat een mooie foto's en mooie en leuke verhalen zeg:-)
    Fijn om te lezen dat je lekker aan het genieten bent!!!
    Heel veel plezier nog:-)
    Groetjes Ilona
  4. Els:
    22 oktober 2014
    Heb net al je verhalen gelezen en de foto's bekeken, dat is weer genieten hoor Lin, geweldig!
    Veel plezier daar
  5. Roline:
    24 oktober 2014
    Hardop gelachen om deze blog! Wat heerlijk! Heel veel plezier!
  6. Sjef:
    29 oktober 2014
    hi Linda Cindy ja tot de reis geweldig is staat buiten kijf zou verplicht moeten zijn haha iedereen minstens 3 maanden zwerven over onze aardkloot. Jullie kunnen ook een zaak beginnen met een poezencafe (zag er een in Bangkok)er is volgens mij een markt voor in NL . ja Japan is in al die jaren (aan de buitenkant) niet veel veranderd nadeel van een eiland bewoner haha nog een hele fijne reis verder en laat alles gewoon op jullie af komen grsjef
  7. Ton en Marijke:
    29 oktober 2014
    Lieve Linda, van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen. Ik weet niet hoeveel tijdsverschil er tussen zit, dus liever te vroeg dan te laat.
    Wij genieten van jullie verhalen en foto's en kijken al weer uit naar de volgende.
  8. Sjef:
    30 oktober 2014
    Lin van harte gefeliciteerd Chokdee kuhn Linda of Suk San Wan Keut. (allebeide felicitaties in het Thai haha)veel plezier en drink samen met Cindy een borrel (of 2) op je verjaardag. ( ja ik betaal terug mits bonnetje bewaard haha)
  9. Kees en Yvonne:
    30 oktober 2014
    Hoi Linda, gisteren wel contact via een berichtje, maar je felicitatie is mis gegaan.
    Dus als nog VAN HARTE GEFELICITERD van ons, we volgen jullie en het is erg leuk om zo via de verhalen en foto's mee te reizen. Lieve groet voor julle en..........geniet !!!
  10. Bryan:
    31 oktober 2014
    Leven verrijkt...................check
    Hardop gelachen...............check
    Gesmolten (origami) hart...check
  11. Aaron:
    10 november 2014
    Kroketjeeeee hahaha "Er valt in ieder geval genoeg te zien als je niet op je telefoontje kijkt. Als je je hand niet voor je gezicht hebt, natuurlijk." ik gil weer om je!

Liefde!