Verliefd

15 januari 2015 - Phu Quoc, Vietnam

Ik ben verliefd! Heel erg. Op Joost, voor degene die ik nog niet gestalkt heb met mijn ‘Oh mijn Buddha wat is ie leuk!’ berichten. En toch.. Is er iets wat ik kwijt moet. Stiekem ga ik namelijk een beetje vreemd hier in Azië. Ik heb enorm diepe gevoelens ontwikkeld voor niemand minder dan.. Vietnam! OH MIJN BOEDDHA WAT IS HET HIER LEUK! Aangezien dit een reisblog is zal ik mijn gestuiter omtrent Joost verder vooral voor mezelf houden, en mijn liefde voor Vietnam met jullie delen ;)

Het klimaat
Wat Vietnam zo bijzonder maakt? Tja, waar moet ik beginnen.. Het is een enorm lang, uitgestrekt land, met daardoor meerdere klimaten. In het noorden (o.a. Hanoi) is het nu winter, wat betekent dat het er kan regenen, mistig kan zijn, en zo’n graad of 15 op dit moment. In het midden van Vietnam (Hoi An) is er het regenseizoen, waardoor er binnen no time regen met bakken uit de eerst zo strakblauwe hemel kan vallen. En dan heb je het zuiden (Ho Chi Minh, en nog verder naar beneden Phu Quoc, het eiland waar we nu verblijven) waar het de hele dag door zonnig en warm en soms gewoon bloedheet is.

Het landschap
Die verschillen in het weer zijn even divers als het landschap: prachtige, robuuste natuur (zie de foto’s van Halong Bay en Tam Coc), idyllische kleine straatjes met lampionnetjes en gekleurde bootjes en mooie groene bomen waardoor het lijkt of je in een sprookje terecht ben gekomen (zie de foto’s van Hoi An, mijn persoonlijke favoriete plekje in Vietnam), grote drukke steden (denk aan Hanoi en Ho Chi Minh), prachtige zandduinen in wit en rood en met uitgestrekte landschappen (Mui Ne), witte stranden met palmbomen en gezellige barretjes en ook resorts (Phu Quoc), tot groene rijstvelden en mangroves en drijvende marktjes en huisjes van hout en met golfplaten daken (Can Tho, Mekong Delta).

De Vietnamees
De Vietnamees vind ik fantastisch. Oké, we zijn een keer een soort van bedreigd door een sukkel van een motorbike-taxi-driver die eiste dat we het dubbele zouden betalen dan was afgesproken, dat was minder. Maar toen.. Werden we gered door een kleine maar statige Vietnamese vrouw die geen woord Engels sprak, maar die de driver met snerende stem overduidelijk de les las dat hij zich moest schamen voor zijn gedrag. Ennnn weg was ie. Erna gebaarde ze ons mee naar binnen en liet trots een foto van zichzelf in uniform zien, zo van: met mij valt niet te spotten. Fantastisch toch? We hebben erna een doos chocolaatjes gebracht als bedankje, want oh wat waren we blij met haar. Deze mensen sluit ik in mijn hart.

Net als onze gids Thoa, die ons van alles vertelde toen we vanaf 05.00 uur in de ochtend met haar en ‘the boat lady’ in een sloepje naar de drijvende markten in de Mekong Delta, een noodle factory en door prachtige mangroves voeren. Of wat dacht je van de jonge meid die Cindy en mij opwachtte bij het dichte kantoor, om ons te vertellen dat de bus een halfuur later zou komen en dat we ons niet ongerust hoefden te maken, en die ons in de tussentijd heerlijke verhalen over van alles en nog wat vertelde? Ik geniet ervan. Net zoals van de lief lachende vrouw van een restaurantje die geen Engels spreekt, maar wel giechelend contact met ons blijft zoeken, en zo oprecht blij verlegen als een kind lacht als we fooi achterlaten. Deze mensen zetten de niet-leuke Vietnamees, die er ook heus is, ver weg in de schaduw. Mede dankzij hen behoort dit land nu tot mijn favorieten.

Andere leuke dingetjes die ik graag met je deel: Wist je dat..
.. Vietnamezen hun eigen schrift hebben? (Uitleg over het ontstaan ervan is voor deze blog te lastig, check Wikipedia voor de invloed van China en later Portugal en Frankrijk, Aaron jij geniet minstens zoals ik). Ik hou van taal, en ik merk hier dat het me enorm fascineert hoe de woorden zijn opgebouwd. Het zijn vaak korte klanken (de titel van mijn vorige blog laat dat goed zien, het klinkt bijna of het geluid van vallende pannen wordt nagedaan), men gebruikt halve maantjes en streepjes en komma’s en golfjes op hun letters die net een andere klank kunnen maken. En het viel me op dat er geen ‘F’ wordt gebruikt en toen bleek bij navraag ervan dat ook de ‘Z’ en de ‘J’ geen onderdeel vormen van hun schrift. Bijzonder toch?

.. Vietnamese kids in het noorden (o.a. Hanoi) niet naar school hoeven als het kouder is dan 7 graden? Er is geen verwarming in de klas en 7 graden is enorm koud als je je bedenkt dat het in de zomer op kan lopen tot een graadje of 40, 45.

.. We een heel leuk Nederlands stel met twee jonge kinderen hebben ontmoet, die als gezinnetje zes maanden door Azië trekken? Super inspirerend. Als in: alles is mogelijk.

.. Wij voor 5 euro p.p. in een resort zitten, met een ruime kamer en warme douche en een heerlijk zwembad omgeven door palmbomen? De prijs was inclusief twee kakkerlakken, maar die namen we maar even voor lief (lees: gegild en erna gegierd van het lachen om Cindy die van haar selfiestok en slipper een kakkerlakmepper gemaakt had. Die ze zelf niet durfde te gebruiken. Gelukkig hebben we Sander bij ons!)

.. Ik een stuk watermeloen kreeg aangeboden van een man die 27 jaar geleden als Koert zijnde uit Turkije is gevlucht naar Zweden, en ik hele mooie gesprekken met hem heb gevoerd over zijn verleden, het nu, en de toekomst? Heel heftig, heel ontroerend, soms ook heel grappig. En bijzonder hoe iemand gemotiveerd is het beste uit zijn leven te halen.

.. Oudere Vietnamezen, die de oorlogstijd hebben mee gemaakt, destijds het schoolsysteem beter geregeld vonden door de Amerikanen dan door de Vietnamese regering nu? Toen was het niveau hoger en waren er geen kosten aan verbonden, nu is het voor velen net aan (maar eigenlijk niet) betaalbaar.

.. de Vietnamese man die vreemdgaat 150 euro betaalt, en dan dus eigenlijk zijn vreemdgaan af koopt en dus gewoon vrolijk door kan gaan?!

.. Het zuiden van Vietnam dé toeristische trekpleister is voor Russen? Het is zelfs zo erg dat de namen van de restaurants en ook de menukaarten in het Russisch vermeld staan!

.. We met zijn drietjes in een kelder met muziek en Vietnamezen zijn beland en daar de avond van ons leven hebben gehad? Veel gedanst en gezongen en op de foto gegaan met iedereen die zich daarvoor aanbood ;)

.. Onze gids Thoa dagelijks tours doet met toeristen (in het hoogseizoen iig) van 05.00 tot 12.30, dan even slaapt, en van 16.00 tot 21.00 uur werkt in een supermarkt? (en je je dan extra in je handjes knijpt met negen maanden rondbanjeren door de wereld, terwijl zij nog nooit buiten zuid Vietnam is geweest)

.. Ik het fruit hier echt fantastisch vind? Mango, oooooh! Dragonfruit, wauw! Te leuk met zijn roze buitenkant met stekels en witte of fuchsiaroze binnenkant met pitjes zoals in een kiwi! Ananas! Bananensmoothie! Watermeloen! I like!

.. Wij ons hier heerlijk vermaken samen met Sander? Oooh wat ben ik blij dat ie er is. Dat onze vriendschap bijzonder was wist ik al, maar dat wordt hier alleen maar meer bevestigd. Heel fijn ook hoe we met zijn drietjes een topreisteam vormen. Goeie gesprekken, lachbuien die ons hele lichaam doet shaken (de Vietnamees kijkt zijn ogen uit), spontane knuffels op een markt  (Cindy vindt ons maar vreemd en distantieert zich dan even), gekke dansjes midden in de zandduinen (Cindy lacht ons uit),  gewoon, lekker samen zijn en weten dat alles goed is. Nog maar drie dagen en dan scheiden onze wegen al. Daar wil ik nog niet aan denken, want hoeveel ik ook zin heb om Cambodja te gaan ontdekken; het liefst stop ik mijn hysterisch leuke Sander in een doosje en haal ik hem er uit om die gekke dansjes en knuffels te ontvangen wanneer ik ‘m mis. San, wat geniet ik ervan dat je bij ons bent!

I LOVE VIETNAM!

Tja.. Verliefd op Vietnam. Dat ben ik dus. Extra verliefd werd ik hier mede omdat ik fantastisch nieuws te horen heb gekregen. Joost komt me opzoeken! Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa! In april, drie weken, in Indonesië. Sorry, ik kan het gestuiter in me toch niet laten. Mijn geluk kan niet op. Deze reis brengt me al zoveel moois, en wordt alleen nog maar mooier en mooier.. Kan ik straks samen met Joost een beetje vreemdgaan en verliefd worden op alles wat de wereld te bieden heeft. Ik denk niet dat ie me in de tussentijd verwijt dat ik ook door andere landen mijn hart laat stelen. En anders? Dan koop ik mijn vreemdgaan toch even af met 150 euro! ;) Hahaha slecht grapje. Hou ik van. Doei!

Ik hoop dat het goed met jullie gaat. Enorm bedankt voor de lieve berichtjes die we ontvangen. Ook die dragen bij aan mijn gehuppel hier. I LOVE YOU!

Liefs, Linda

1. Emily:
    15 januari 2015
    Wow! Wat een super mooi verhaal weer. Lekker blijven genieten en verliefd worden. Hopelijk tot snel! :) xx
  2. Elke:
    15 januari 2015
    Wat een leuke blog weer! Wij zijn ook verliefd op Vietnam geworden.. Maar tot nu toe doet Cambodja er niet aan onder! Hoop jullie snel te zien, wat fantastisch dat Joost langs gaat komen! Echt super leuk voor jullie 2, dat wordt heel bijzonder xxxx
  3. Vera:
    15 januari 2015
    Leuk om te lezen hoe jullie genieten van de kleine dingen! Heel erg mooi! Ik geniet mee! Bedankt! x
  4. Chant:
    16 januari 2015
    Ha huppelkut! (Excuses voor het taalgebruik, maar kon het niet laten!)
    Dank weer voor deze heerlijke blog, ik kijk nu al uit naar de volgende! xx
  5. Jeanny:
    20 januari 2015
    Fantastisch verhaal weer wauw
  6. Inge:
    20 januari 2015
    Leuk voor je!! Geniet van je verliefdheid:) Heerlijk!
  7. Hilma:
    24 januari 2015
    Hey klein Krengetje!!! lol....hou je nou eens op met al die nare palmbomen foto's naar me te sturen. Ik zie echt nu wel groen genoeg!!! Maar ff zere neus...have fun. geniet....ik geniet volop met je mee zo. En voor je t weet is april er al!!! Xxx
  8. Els:
    24 januari 2015
    Ik heb weer meegenoten van n stukje rondreis, heerlijk Lin, thanks
    Nog even en dan geniet je dubbel op met Joost samen
  9. Bryan:
    25 januari 2015
    Wat fijn om te horen dat alles nog steeds goed gaat daar!!!!!

En wat een mooie foto's allemaal!!

Keep 'em coming!
  10. Aaron:
    26 januari 2015
    Haaa wat geniet ik, ik ga meteen Wikipedia bestuderen!! Geniet jij nog maar ff lekker van je fuchsiaroze fruit! <3
  11. Tineke Klaassen:
    30 januari 2015
    Wat een prachtige foto's weer dames, en een mooi verhaal!!
    Goed te horen dat jullie het ook zo fijn hebben samen, geniet, geniet!!
  12. Jacob:
    4 februari 2015
    Lijkt me heerlijk en relaxed!
  13. Opa:
    27 februari 2015
    hoi meiden na 4 maanden zijn we weer thuis kon in portugal niet lezen het zijn mooie verhalen en foto,s leuk dat je een vriend hebt nog 4 dagen komen jullie nuit het overleven zonder te praten ben benieuwd hoe jullie dat hebben ervaren gr opa hetty