Ain't no mountain high enough!

17 maart 2015 - Singapore, Singapore

Maleisie (uiteraard met twee puntjes op de laatste e, maar daar doet dit toetsenbord in Singapore niet aan dus we doen het even zonder vandaag). Maleisie dus. Het land waar ik niet zoveel van verwachtte, maar waar ik vijf fantastische weken heb gehad. Extreme weken ook. Ik heb hieronder onze highlights voor je beschreven; ik hoop dat je een stukje met ons mee geniet!

Kuala Lumpur

Allereerst verbleven we een dag of vijf in Kuala Lumpur. Wat een mega stad! Wat een hitte! Hoge grote gebouwen, goeie tramverbindingen, veel airconditioning, en veel culturen en religies bij elkaar geraapt. Maleisie beslaat voor 75% uit Maleisiers (Maleizen?) en daarnaast zie je veel mensen uit India en China. Door het hele land, en vooral in Kuala Lumpur, zie je dan ook gebieden die ' Chinatown'  of ' Little India'  heten. Boeddhisten, islamieten en hindoes; alles komt voorbij. Het leukste in Kuala Lumpur vond ik ons bioscoopuitje. Nog niet eerder in mijn leven heb ik in een zaal vol met mensen met hoofddoeken, burka's, baarden en tulbanden gezeten om hardop te gieren van het lachen.

Kuantan

Na Kuala Lumpur zijn we naar Kuantan geweest, waar we onze meditatie hebben volbracht. We zaten tussen de palmboomplantages en werden omgeven door grote (echt wel een meter plus een meterlange staart) eh, een soort hagedissen (beetje jammer dat mijn kennis niet verder dan dit reikt, het leken stiekem ook wel dino's waarvan ik er eentje Sjaak noemde, je moet toch wat) en er waren eekhoorntjes en de zonsopkomst en ondergang waren prachtig!

Perhentian Islands

Na de retraite reisden we met Sam uit Engeland naar de Perhentian Islands. Wauw wat een mooie witte strandjes met palmbomen, diepblauwe zee en lekker eten! Hoogtepunt was voor mij het zwemmen met een schildpad, echt een bizar tof gevoel. Er waren ook Finding Nemo vissen (clownvissen! Ha! Wat een kennis!) en papegaaivissen en we hebben haaien gezien en het koraal was paars en groen en blauw en geel! Wat een mooie wereld onder water. Ik ben met Sam ook nog een stuk gaan lopen over het eiland. We gingen naar een vissersdorpje maar raakten per ongeluk verdwaald in de jungle, dus moesten we noodgedwongen rotsen beklimmen en ons door de jungle heen ploeteren. Stiekem best een beetje spannend, maar ooh wat gaaf om te doen! En wat was ik trots dat het me lukte met mijn reuma!

Cameron Highlands

Over reuma gesproken: die heb ik nog meer uitgedaagd in Maleisie. In de Cameron Highlands was het 's avonds heel koud, we zaten in de hooglanden, het regende er iedere dag een uur of drie keiiiihard, overdag was het er wel warm en klam, en ik heb samen met Cindy en Sam trekkingen door de bossen gemaakt daar. Toppunt vond ik The Mozzy Forest; waar, je raadt het al, heel veel mos was ;) We hebben over beekjes gesprongen, over boomstammen heen geklauterd, rare stunts uitgehaald om op heuvels te komen.. Ik voelde me kind en genoot enorm.  Nog leuker vond ik de hond die ons tijdens een drie uur durende wandeling volgde en op ons wachtte en met ons knuffelde. En stiekem was ook de heerlijke pizza in het eettentje waar supergrappige Bangladezen werkten wel een hoogtepuntje daar in de hooglanden. Eigenlijk kun je beter zeggen dat het een aaneenschakeling van mooie momenten is geweest.. En dan zijn we nog maar halverwege mijn Maleisie verhaal! ;)

Penang

Vanuit de Cameron Highlands zijn we naar Penang gegaan. Een stadje vol met streetart (zie foto's, I love it, dit mogen ze van mij in Nederland ook veel meer doen) en barretjes. Ik heb voor het eerst van mijn leven aan een shisha (waterpijp) gelurkt hahaha! Dacht ik klaar te zijn met die retraite, moest ik nu weer focussen op hoe ik ademhaalde, anders stikte ik in de tabak met aardbeiensmaak ;) Gezellig avondje weer gehad.

Taman Negara

Sam vond het nog steeds gezellig met ons en wij met haar, dus zijn we erna richting de jungle van Maleisie gegaan die bekend staat om zijn wilde tijgers en olifanten. We hebben er over een metershoge touwbrug gelopen, hebben over de rivier gevaren met een minibootje, en.. een jungle trekking gedaan van twee dagen, echt fantastisch! Ook al was het niet reuma proof (wat de acency wel had gezegd, het bleek een tocht van zes uur wandelen op dag een en vier uur op dag twee, beetje jammer van de extra pijn nu, maar toch ben ik blij dat ik het gedaan heb), wat een prachtige trekking was dat zeg! Geen wilde olifanten en tijgers en beren gezien, wel hun drollen en pootafdrukken en verwoestte stukjes jungle door rondbanjerende olifanten. We hebben ons gewassen in een beekje, hebben gezwommen in een rivier, gekookt met zelfgemaakt vuur en als toppunt.. geslapen in een grot! Haaa wat bizar! We zitten aan het begin van het toeristenseizoen, wat een topperiode blijkt te zijn. Want normaal gesproken past er 300 man in de grot, terwijl wij nu de enigen waren (zes deelnemers plus gids)! Pikkdonker 's nachts, en best spannend al het geritsel om je heen van ratten (aaah! eentje over mijn slaapzak heen! En bij Sam een in haar haar! En ze jatten ons eten!), het gepiep van vleermuizen, en.. het gewandel van een stekelvarken!  De zonnestralen door de grot heen waren echt prachtig. Weer een ervaring om nooit meer te vergeten!

Singapore

Gisteren hebben we van 08.30 in de ochtend tot 01.00 uur in de nacht gereisd naar Singapore. Sam is nog steeds bij ons :) We hebben allemaal lokale bussen gepakt om zo goedkoop mogelijk in dit nieuwe land(je) aan te komen. Zometeen duiken we lekker de bloedhitte in (ongeveer 37 graden plus heel vochtig, pfffff) en verkennen we de komende dagen deze wereldstad. De tijd gaat ontzettend snel. We hebben er al bijna een halfjaar reizen opzitten jongens! Nog maar iets meer dan drie te gaan!

Volgende plannen

Onze wegen gaan echter bijna scheiden.  Cindy reist vanaf 25 maart acht weken lang met haar vriendje Patrick door Indonesie! En ik ga vanaf 22 maart in mijn eentje Myanmar verkennen (google Bagan vast en begin vast te kwijlen. Dat lijkt me zo mooi!). Daarna komt mijn lieve Joost op 10 april Indonesie met me ontdekken, yay! En ik ga op 4 mei terug naar Cambodja heb ik besloten, omdat ik zo verliefd ben geworden op het land. Ik ga er 10 dagen werken in een schooltje voor weeskinderen, en erna nog rondreizen. Cindy en ik zien elkaar dan na negen week apart gereisd te hebben, eind mei weer in het zuiden van Thailand. En dan is het nog maar een maandje reizen in Californie, Amerika en komen we 2 juli alweer thuis! Ahhh de tijd vliegt :)

Tot een volgende blog, ik ga weer gauw verder met alle volgende avonturen. Ik hoop dat alles goed met jullie gaat! Bedankt voor alle meelevende berichtjes.

Liefs, Lin

1. Anny Ruesink:
    17 maart 2015
    Stoer wat jullie allemaal hebben gedaan in Maleisië! Als jullie tijd hebben in Singapore ga dan naar "Gardens by the Bay" en bewonder daar het mooie beeld `Planet`. De tuinen liggen achter het Marina Bay Hotel. Blijf genieten maar dat zal jullie wel lukken. Groeten van de Globetrotters die weer in Amersfoort zijn.
  2. Karin vd aar:
    17 maart 2015
    Hoi reizenden zussen!
    Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen en de prachtigen te bekijken word wel een beetje jaloers.
    De tijd gaat zeker heel snel jullie nog lekker genieten van deze maanden en wij kijken weer uit naar een nieuw reisverhaal! Gr Karin
  3. Inge:
    19 maart 2015
    Geweldig! Ook heel herkenbaar allemaal! Gaafff!
  4. Chant:
    20 maart 2015
    Wauw Lin, wat een prachtige avonturen beleven jullie toch! Heerlijk hoe je het beschrijft!
    En supertrots op jou en de manier waarop je omgaat me de reuma, kick ass!!
    Enjoy!
  5. Alice de Kruijs:
    21 maart 2015
    Hi Linda, wat een mooie verhalen!! En wat lees ik, je gaat terug naar Cambodja om les te geven!! De kinderen zijn te lief daar!! En Myanmar, super veel plezier en ik ga je volgen! Ik heb 2 april een expositie in Utrecht waar ik een foto ga exposeren van 1 van de meisjes die we hebben ontmoet op het strand. Veel plezier nog!!! Ben een beetje jaloers. Alice
  6. Els:
    24 maart 2015
    Als ik dit schrijf ben je al "alleen" op pad in Myanmar, daar ga je vast weer mooie dingen beleven.
    Wat gaaf dat je naar Cambodja terug gaat en daar gaat werken Lin!
    Kijk uit naar je volgende verhaal :)
  7. Brigitte:
    30 maart 2015
    Weer een geweldig verhaal om te lezen!
  8. Aaron:
    20 april 2015

Jij bent mij hahahaha! Ik kan niet wachten tot 2 juli, maar jij moet nu nog maar ff genieten!

Kus